ALL
Conclusion
Business Services
Application Services
Data Integration Services
Infrastructure Services
Back
Engbert VerkorenCEOJe bedrijf is net een kalkoen. De vraag is steeds weer: overleef je de Kerst?
More

Je bedrijf is net een kalkoen. De vraag is steeds weer: overleef je de kerst?

 

Stel, het is 2004 en je staat aan de leiding van Nokia. Je zit gebeiteld. Nokia is de onbetwiste marktleider in mobiele telefoons. 

Nog even en je zult het miljardste mobieltje verkopen, in 2005. Maar dan wordt het 2013. In minder dan tien jaar tijd ben je afgegleden tot overnameprooi voor Microsoft. Oeps, je zag de iPhone even niet aankomen. Game over. Nieuwe start.

Stel, het is 2004 en je bent Mark Zuckerberg en je hebt een grappig ideetje. Gezichten op internet zetten.

In 2016 zitten er zo’n 1,6 miljard mensen op jouw platform. De groei van Facebook over tien jaar laat prachtig zien wat exponentiële groei precies is. Elk jaar verdubbelen. Maar dat is natuurlijk onhoudbaar. Dus wat kun je doen, als je Mark Zuckerberg heet?

En dan is het 2016 of 2017. We gaan naar het nu, naar jou. Daar zit je dan, in je eigen dagelijkse leven. Wat moet je met die wijsheid, die ervaringen van anderen?

Ze moeten je in elk geval wakker schudden. Want er scheurt, kraakt en piept van alles.

In de jaren ’50 was de gemiddelde levensduur van een bedrijf 60 jaar. Dat was in 2015 nog maar 15 jaar. In 2016 is daar ongetwijfeld weer iets van opgesnoept. Dus maak haast, want de tijd zit je op de hielen.

 

Dat bewezen ook de vele kopregels en nieuwsberichten in 2016. ‘Van de 9.469 webwinkels die in 2015 zijn gestart, is in 2016 27,5% alweer gestopt.’ Tussen 2011 en 2016 schrapten de banken alleen al in Nederland 40.000 arbeidsplaatsen.’ Maar ook: ‘Google-moederbedrijf Alphabet schreef in het laatste kwartaal van 2016 opnieuw recordcijfers.’ Kortom: waar het ene bedrijf omvalt nog voor het goed en wel staat, daar gaat het andere als een tierelier.

 

Reken maar dat ook een Mark Zuckerberg de hete adem van anderen in zijn nek voelt. Hij weet dat je, net als Nokia bijvoorbeeld, in no time op je rug kunt liggen. Is Snapchat een gevaar? Wie zal het zeggen. Snap Inc., het bedrijf achter Snapchat, maakt een enorme omzet. Maar het geld gaat er nog veel harder uit. Hoe lang gaat dat nog goed?

 

Tja, hoe lang gaat het nog goed?

Dat is precies de vraag die onze klanten zichzelf dagelijks stellen. En die vraag stellen ze dan ook aan ons. We hebben daar geen standaard antwoord op. Maar we hebben wel houvast. Een richting.

 

De overlevers, dat zijn de organisaties die op verandering zijn ingesteld. Zo heb je in de tuinbouwsector bedrijven die ooit tomaten teelden. Dat doen ze nog steeds. Maar het grappige is dat ze inmiddels meer verdienen aan het opwekken van energie dan aan tomaten. Hun core business van toen is de bijzaak van nu geworden. Dat is knap. Dat is ondernemerschap. Dat is innovatie. Dan snap je het spelletje.

Je moet dus klaar zijn voor elke mogelijke verandering. Weerbaar en wendbaar, noemen wij dat graag. 

Dat vraagt om de juiste informatie én om de juiste organisatie. En daar komen wij in beeld.

 

Ook in 2016 hebben onze klanten via ons ecosysteem gewerkt aan oplossingen om voldoende wendbaar en flexibel te worden én blijven. We weten dat business as usual een doodlopende weg is. Business Done Differently is het motto. Met state of the art IT. Slim toegepast. Met een open blik naar de wereld kunnen en durven kijken. Onzekerheid omarmen.

En dan de juiste keuzes maken.Elke dag opnieuw.

Want als jij het niet doet, doet een ander het wel. Dan ben je net een kalkoen die zich gedraagt als een struisvogel.

Engbert VerkorenCEO

 

 

Recept

 

Gebraden kalkoen met sinaasappelglazuur.

 

Download het recept hier beneden.